De kansen van jongeren vergroten

Het project ‘Homies’ draait om de empowerment van jongeren via mobiele sociale netwerken met leeftijdgenoten die fungeren als motivatoren. Het betreft een SURF-project van Julia Kneer en en Jeroen Jansz van de Erasmus Universiteit Rotterdam in samenwerking met het Nederlands Jeugdinstituut, Bureau voor Werk en Levenskunst en Coaching Supervision Impulse.

Kneer: ‘Ons project draagt bij aan het vergroten van de kansen van jongeren in kwetsbare stadswijken in Nederland. Er wordt een social media-netwerk gebouwd rond jonge kerninformanten (‘homies’) op scholen. Ze worden getraind en begeleid door professionele coaches om als motivator te kunnen fungeren.’ In tijden van toenemende culturele diversiteit en baanonzekerheid hebben kinderen een grote behoefte aan oriëntatie met betrekking tot hun toekomstig leven, vertelt Kneer. ‘Ouders en leraren lijken echter zelf overweldigd te zijn door de veranderende wereld waarin we leven. Naast deze veranderingen neemt ook het gebruik van sociale media toe, wat de generatiekloof nog verder vergroot. Deze ontwikkeling heeft grote invloed op het levensperspectief van de jeugd en brengt hen ertoe om te kijken naar oriëntatie bij hun leeftijdsgenoten - zelfs meer dan ooit tevoren. In plaats van dit te beoordelen als een problematische situatie, willen wij die jeugdnetwerken gebruiken als een bron voor verbetering van de stedelijke buurten.’

Hoofdvraag van het project is hoe ‘peers’ hun generatie kunnen empoweren via op social media gebaseerde communicatie om zo bij te dragen aan het creëren van slimme stedelijke regio's die die kunnen bijdragen aan een wereld waarin de kansen eerlijker zijn verdeeld. Kneer: ‘Achterliggende gedachte is om tieners van 14 tot 16 jaar te ‘empoweren’ via leeftijdsgenoten die gerespecteerd worden en verantwoordelijk en stabiel in het leven staan. Deze zogenoemde ‘homies’ worden opgeleid en begeleid door een coach die  expert is op het gebied van oplossingsgericht denken en inspirerende communicatie. Daarna zijn de homies drie maanden actief op hun school – vooral via social media.’ De onderzoekers zetten in hun project de coaching en de training van de homies door de coaches op, houden enquêtes over de leefsituatie van de kinderen op school voor en na de interventie  én analyseren de media-dagboeken van homies.



Kneer: ‘We verwachten dat met de introductie van de zogenaamde ‘homies’ de sociale situatie van hun leeftijdsgenoten verbetert. Ons belangrijkste doel is om hierover aanbevelingen te doen aan scholen en de overheid: hoe kun je ervoor zorgen dat die homies er in buurten komen en hoe kun je ze ondersteunen?’

 
DEEL: 

Agenda

Volg ons op twitter