Pilot SURF-project SCRIPTS: gebruik vraaggestuurd bussysteem Breng flex flink in de lift

20 december 2017
Vervoerder Breng moet extra materieel gaan inzetten om alle ritten uit te voeren die aangevraagd worden via het flexibele vraaggestuurde bussysteem Breng flex. Sinds de afgelopen zomer is het gebruik hiervan flink toegenomen en rijden de busjes en auto’s continu rond om reizigers op te halen. “In oktober en november kregen we 35 nieuwe registraties per dag”, vertelt Connexxion-woordvoerder Daan Stevens. Voor Breng flex werken Connexxion, Radboud Universiteit, Technische Universiteit Eindhoven, provincie Gelderland en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) samen binnen SURF-project SCRIPTS om maatwerk binnen het openbaar vervoer te realiseren.
Moederbedrijf Connexxion is erg tevreden over het Breng flex-systeem in de regio Arnhem-Nijmegen en rolde het daarom al uit in de concessies Zuidoost-Brabant en in Amstelland-Meerlanden. In de zomer van 2018 komt daar Noord-Holland Noord bij en volgens Stevens worden ook in andere concessies gesprekken gevoerd met concessieverleners over verdere invoering.

Ritten per dag
Voor Breng flex werken Connexxion, Radboud Universiteit, Technische Universiteit Eindhoven, provincie Gelderland en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) samen om maatwerk binnen het openbaar vervoer te realiseren. Dit leidde tot Breng flex: 8-persoonsbusjes en elektrische auto’s rijden een flexibele route, die automatisch wordt bepaald op basis van de boekingen van reizigers. Uit onderzoek bleek dat in april al circa 130 ritten per dag gemaakt werden. De doelstelling van de provincie was 100 ritten per dag.
Maar in de afgelopen maanden is er een forse groei opgemerkt. Volgens Connexxion worden met Breng flex worden nu gemiddeld 280 ritten per dag afgelegd en de voertuigen van Breng flex vervoeren elke dag ongeveer 350 reizigers. Ongeveer 30 procent van alle registraties zijn actieve gebruikers.

Evaluatie
Van december tot mei voerde de HAN met de andere partners een eerste evaluatie uit naar deze nieuwe vervoersdienst. Die evaluatie is onlangs naar buiten gebracht. Reizigers waardeerden de dienst gemiddeld met een 8,2. Vooral de korte wachttijden, het ontbreken van een overstap en de app werden hoog beoordeeld. De ritprijs van 3,50 euro – een heikel punt van Breng flex – werd als ‘acceptabel’ bestempeld.
Ook chauffeurs werd ondervraagd over hun werkzaamheden. De meeste chauffeurs gaven aan trots te zijn om voor Breng flex te werken. De vervoerder heeft voor de flexibele vervoersdienst extra chauffeurs geworven. Dit waren voornamelijk personen met afstand tot de arbeidsmarkt. Die chauffeurs hebben ook de mogelijkheid om door te groeien tot reguliere buschauffeur omdat Breng de komende jaren waarschijnlijk nieuwe buschauffeurs moet werven.

 
DEEL: 

VERWANTE BERICHTEN

Agenda

Interviews met SURF'ers

Volg ons op twitter